knutselaars

Vette pech… Tijdens de overtocht van het Franse Sète naar Burriana viel één van de twee motoren van Sea Life uit. Zeewater en olie in draaiende techniek is geen goeie combi. Kapitein Lino heeft ‘m toch behendig ingeparkeerd aan de kade van de marina. Chapeau!

De afgelopen driekwart jaar hebben al heel wat upgrades en reparaties de revue gepasseerd. Hutten voorzien van nieuwe wand- en plafondbekleding, lieren draaien weer soepeltjes, generatoren snorren als nooit tevoren. En nu is het tijd voor een grote motor-opknapbeurt!

Het is net een soap… Iedere Spanjaard heeft wel een neef, kent wel de vriend van een buurman met technische skills. We hebben dus al wat knutselaars over de vloer gehad. In het Spaanse tempo, mañana mañana. Zelfs Nederlanders nemen het niet zo nauw met de tijdsspanne. Na een tweedaags bezoek van een monteur zien we maar geen offerte verschijnen.

Een drietal (door ons ‘de Paco’s’ genoemd omdat twee van de heren naar deze naam luisteren) maakte het wel héél bont. Na een inspectierondje in de motorkamer gaven de heren aan dat ’t een eitje was. Ze zouden de motor in hun werkplaats repareren. Duurde slechts drie maanden. We hoefden alleen maar de halve vloer uit de woonkamer te zagen om de motor te liften… En het genoemde bedrag deed ons duizelen. No thanks dus.

Maar dan het Italiaanse duo! Na grondig, nauwkeurig onderzoek brachten ze een gedetailleerd verslag uit. Dat stond bol van de technische kennis. Niks gat in de vloer, niks torenhoge rekening. Reparatie in de motorkamer, op zoek naar betaalbare revisie onderdelen en volgende week starten. Na de klus van ongeveer 25 dagen krijgen we een rekening gepresenteerd met een normaal bedrag onder de streep.

Bonus: twee breedsprakige Italianen, die met mucho mas handgebaren en charmant accent vijf kwartier in een uur babbelen!